Tur til mystiske Finnskogen

Lærerikt om en annerledes kultur i Norge!

Finnskogtoppen Velværehotell, som var turens første mål. Det stod og ventet på oss, og her var det skogens ro og vinden som hørtes – og stort sett lite annet. Behagelige rom, god mat og en praktfull utsikt over Finnskogen

Finnskogtoppen


I skogtraktene rundt sjøen Røgden i østre deler av Innlandet finnes et antall finnegårder med jorder som vitner om de skogfinske bosetninger. Og nettopp hit hadde rundt 50 vitebegjærlige Historielags-medlemmer tatt turen for å oppleve noe av dette. Midt i kjerneområdet for finne-innvandringen på 1600-tallet ligger Finnskogtoppen Velværehotell, som var turens første mål. Det stod og ventet på oss, og her var det skogens ro   og vinden som hørtes – og stort sett lite annet. Behagelige rom, god mat og en praktfull utsikt over Finnskogen.




Guide og lokalhistoriker


På Finnskogtoppen ble vi også tatt vel i mot av vår guide og lokalhistoriker på turen, Christer Nilsson. Etter å ha reist med ham på kryss og tvers i området sitter de fleste av oss igjen med et inntrykk at han kjente til det som var verd å vite om Finnskogen og skogfinner. I tillegg var han en som klarte å omsette sin kunnskap i levende fortellinger til oss andre. Ikke minst rundt leirbålet om kvelden der solen gikk ned i vest over Røgden-sjøen.




gjennomføre sitt finnemantall i 1686, var det norsk politikk at ingen av finnene fikk beholde sine opprinnelige finske navn. De fikk alle norske navn i boka!

Historien

Finnene som kom til Hedmark, kom særlig fra den indre og nordlige delen av Finland. Det vil si Savolaks og omegn. Mange fra dette området utvandret til skogrike områder i Midt-Sverige, slik som Värmland og Dalarne, og bosettingen og nyrydningen i Norge var en forlengelse av dette. Det oppsto nokså raskt en finsk koloni på Finnskogene. I 1686 viser finnemanntallet, et særmanntall over finner, at det var 1225 finner som var bosatt på Østlandet. Trolig er dette tallet ganske omtrentlig, da man i mange tilfelle bare telte mannen i familien, fortalte Christer Nilsson.

Da skogfinnene kom til grenseområdet mellom Norge og Sverige på 1630-tallet, slo mange seg ned rundt Røgdensjøen nord-øst for Kongsvinger. Rundt tre fjerdedeler av Røgdensjøen ligger i Norge mens resten ligger i Värmland i Sverige. Dette var et øde område på 1600-tallet, og grensen mellom de to landene var svært uklar. Skogfinnenes «røkstuger» dukket etter hvert opp. Noen av skogfinnenes «torp» ble store mens andre var mindre.

Det hører med til historien at da norske myndigheter ville


Svedjebruk

Skogfinnene skilte seg fra de norske innbyggerne i Hedmark ikke bare gjennom språk og levesett, men også ved at de drev svedjebruk. Svedjebruk, også kalt bråtebruk, er jordbruk basert på at man svir av skog og sår i asken. Særlig rug gir gode avlinger ved svedjebruk når den sås i aske som fortsatt er varm. Metoden hadde de lært den av russere. Mens man i Russland drev svedjebruk i løvskog brukte finnene granskog, noe som ga langt bedre resultat. Svedjebruket holdt seg på Finnskogen helt til 1850-åra. Den særegne formen for jordbruk var et viktig skille mellom den finske og den norske befolkninga i Solør, og skogfinnene ble til tider omtalt som svedjefinner. (Kilde: www.lokalhistoriewiki.no)

Det må sies at svedjebruket på ingen måte var bærekraftig. Ifølge vår guide Christer Nilsson ble etter hvert det meste av all skog brent ned rundt skogfinnenes opprinnelige område – Savolaks. Derved fulgte mange år med sult på 1500-tallet, noe

som endte med at svært mange flyttet vestover – først til Sverige. Når først skogen er nedbrent tar det mange år før den har vokst opp igjen.


På midten av 1600-tallet nådde den finske innvandringsbølgen Nord-Värmlands urørte skoger. Her kunne man uten konkurranse fra andre næringer drive et tradisjonelt svedjebruk. I dag ser vi vide gressbevokste enger der man etter at skogen var brent ned ryddet stein og anla åkerlapper.

Juhola finngård

Turens andre mål var Juhola Finngård. Den ble etablert i 1740 av Juho Eriksson Oinonen på det som etter hvert skulle bli svensk side av grensen (riktignok bare en kilometer fra grensen til Norge). I dag er dette et Kulturvernområde, som bevarer ett av disse landbrukslandskaper med sin spesielle flora og sine karakteristiske bygninger. Formålet med området er å beskytte og verne de spesifikke, skogfinske kulturminnene, stedet og kulturtradisjoner som ble bygget rundt Juhola. Juhola Finngård har en autentisk røkstuga kombinert med en tilbygget svensk stue bevart på den opprinnelige plassen sentralt på gårdstunet. Røkstuen, som er bygget på 1740-tallet, er fylkets største bevarte røkstuga. Den inneholder en tradisjonell finsk røkovn. Fra ovnen gikk de varme røykgassene opp mot taket som stråler varmen tilbake til rommet. Rundt beboelseshuset finnes et grovkjøkken, en badstue, en vedbod og en låve sammenbygget med stall.


Der rugen ble malt

På svensk side renner vannet fra Røgdensjøen ut gjennom Røjdåfors, og Røjdåfors kvarn var vårt neste stopp. Her ble rugen skogfinnene dyrket malt. Allerede i 1697 fikk man rettigheter til å drive kvernen. Dagens kvern ble bygget i 1859 og var i drift helt til 1960. Faktisk er den fortsatt i drift, forteller Christer Nilsson. En gang i året er det «kvarndag», forteller han. Der kan man få se at rugen blir ristet og deretter malt på den gamle kvernen.


Republikken Finnskogen

Finnskogdagene ble arrangert første gang i 1970 og har hvert år siden starten funnet sted på Svullrya i Grue Finnskog. Da blir Republikken Finnskogen proklamert, med eget flagg, og blir løsrevet fra kongeriket Norge med egen regjering og styringsverk i to dager!

Republikkens øverste leder er presidenten. Åsta Holt var president fra starten i 1970 til sin død i 1999. Ingen er ennå funnet verdig til å overta embetet, men den finske ambassadøren har siden fungert som settepresident.

Dagene markeres på Svullrya i Grue Finnskog der Finnetunet ligger. Det har flere bygninger i finsk stil, blant annet stabbur fra 1650-åra og ei finsk røykstue fra 1750.

På Svullrya blir det nye skogfinnemuseet åpnet i oktober.

Klikk på bildene under for å se hele. Klikk på "Vis mer" og se flere:

De siste par årene har det vært en del blest rundt to ansiktsteiner i vårt distrikt. Steinene er rel
26. oktober 2025
De siste par årene har det vært en del blest rundt to ansiktsteiner i vårt distrikt. Steinene er relativt ny-oppdaget, og vi kjenner til to forskjellige i Asker. Vi har valgt å kalle de Granerudsteinen og Nesbrusteinen etter hvor de befinner seg. Det er store steiner hvor det er hugget ut ansikter i steinen.
Torsdag 16. oktober inviterte historielaget til et besøk på  Kalkmølla kulturstasjon  ved Franzefoss
16. oktober 2025
Torsdag 16. oktober inviterte historielaget til et besøk på Kalkmølla kulturstasjon ved Franzefossen. I den gamle kalkmølla har det siden 2006 vært mulig å oppleve mange fantastiske kulturarrangementer. Og dette ble en kulturell mix med foredrag om Kalkmøllas industrihistorie siden 1919 og vakker musikk for fløyte og
15 ivrige historielagsmedlemmer møtte opp ved Steinskogen gravlund lørdag 20. september for å være m
Av Steinar Kristensen 29. september 2025
15 ivrige historielagsmedlemmer møtte opp ved Steinskogen gravlund lørdag 20. september for å være med på vandringen inn i Kolsås - Dælivann naturvernområde. Endemålet for vandringen var helleristningene ved Dalbo, men underveis brer det vakre kulturlandskapet seg ut med mye historie. Historielagets Martin Nickelsen ø
Utvandringen til Nord-Amerika blir ofte fremstilt som drevet av trange kår og økonomi. En aspekt som
18. september 2025
Utvandringen til Nord-Amerika blir ofte fremstilt som drevet av trange kår og økonomi. En aspekt som i mindre grad har kommet fram, er at utvandringen for enkelte var religiøst motivert. Dette var typisk Haugianere og kvekere , men også mormonere som hadde krevende forhold i Norge. Dette er tema for et foredragsmøte
Det var overraskende mange som ville vite mer om det Landbruksmuseet på Wøyenlåven kunne by på. Dett
6. september 2025
Det var overraskende mange som ville vite mer om det Landbruksmuseet på Wøyenlåven kunne by på. Dette var et arrangement der Historielaget ville avslutte kulturverndagene i Bærum. Medlemmene i Bærum Landbruksforening har fylt 950 kvadratmeter i låven på gården med gamle redskaper og mye historie. Låven ligger vakkert
Hans Gude malte bildet ovenfor i 1854. Bildet viser gamle Asker kirke, med kirkegård og prestegården
4. september 2025
Hans Gude malte bildet ovenfor i 1854. Bildet viser gamle Asker kirke, med kirkegård og prestegården i bakgrunnen. Det ble malt for presten Alexander Lange og er beskrevet i memoarene hans. På Norsk folkemuseum pågår for tiden et forskningsprosjekt som ser på gamle begravelsesskikker i Norge. I denne sammenheng ønsker
Flere innlegg